Hishammuddin Mustafa Beri Kuliah Terbuka di Universiti Utara Malaysia

  • Bagikan
Berita Sore/ist Hishamuddin Mustafa, Timbalan Pengarah Perancangan Strategik, Tourism Malaysia (enam kiri) ketika berada di Universiti Utara Malaysia Selasa (23/5/2023).
Berita Sore/ist Hishamuddin Mustafa, Timbalan Pengarah Perancangan Strategik, Tourism Malaysia (enam kiri) ketika berada di Universiti Utara Malaysia Selasa (23/5/2023).

 

MALAYSIA (Berita): Hishamuddin Mustafa, Timbalan Pengarah Perancangan Strategik, Tourism Malaysia yang diundang untuk memberi kuliah terbuka sebagai Felo Adjung, Pusat Pengajian Pengurusan Pelancongan, Hospitaliti dan Acara, Universiti Utara Malaysia yang berlangsung pada 23 Mei 2023 lalu.

Kepada wartawan Medan Jumat (26/5/2023), Hishammuddin Mustafa yang pernah selaku Direktur Tourism Malaysia di Medan menuturkan COVID 19 berdampak besar pada industri pariwisata Malaysia, dimana 341 usaha penginapan tidak dapat beroperasi. Bahkan kini banyak pemain industri pariwisata beralih sektor lain sebagai sumber pendapatan. Menyikapi hal itu, Universitas Utara Malaysia menggelar kuliah terbuka dari Felo Adjung mereka.

“Inilah kenyataan yang kita hadapi dan Malaysia kini sedang bergerak dalam fase pemulihan. Tahun Melawat Malaysia 2025 merupakan agenda Malaysia menarik kembali kunjungan wisatawan dan menyediakan berbagai bagai peluang kepada rakyat,” demikian petikan kuliah terbuka Hishamuddin Mustafa, Timbalan Pengarah Perancangan Strategik, Tourism Malaysia yang diundang untuk memberi kuliah terbuka sebagai Felo Adjung, Pusat Pengajian Pengurusan Pelancongan, Hospitaliti dan Acara, Universiti Utara Malaysia yang berlangsung pada 23 Mei 2023 lalu.

“Beberapa tindakan susulan perlu dilakukan dalam menggalakkan lagi pemulihan, diantaranya mengadakan sesi B2B bersama pihak industri, pengemas ulang produk wisata dan menyediakan kalender acara bagi tujuan tersebut. Beberapa negeri juga agresif dalam menarik kedatangan wisatawan dengan mempromosikan Tahun Melawat Melaka 2024 dan Tahun Melawat Perak 2024,” tambahnya.

Kuliah terbuka ini dihadiri sebanyak 100 orang mahasiswa dan 40 orang pegawai Universitas Utara Malaysia.

Pada kesempatan itu, Hishamuddin juga berbagi pandangan kepada semua hadirin berkaitan peluang yang bisa dikembangkan dalam sektor wisata.

Universitas Utara Malaysia berterima kasih kepada Profesor Madya Dr. Kamal Izzuwan Ramli selaku Dekan STHEM, Dr. Johan Afendi Ibrahim selaku Pengarah Program Syarahan Felo Adjung, pegawai pusat pengajian selaku penyelenggara, pensyarah dan pelajar yang hadir di program kuliah terbuka itu. (rel/wie)

Berikan Komentar
  • Bagikan

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *