Konjen Malaysia Medan Bagi-bagi Takjil Bubur Lambuk untuk Buka Puasa

  • Bagikan
Teks foto Berita Sore/ist Konsul Jenderal Malaysia di Medan En. Shahril Nizam Abdul Malek bagi-bagi takjil bujur Lambuk menjelang buka Kamis (21/3/2024) sore.

MEDAN (Berita): Memasuki 10 Ramadhan 1445 H, Konsulat Jenderal Malaysia (KJM) di Medan mengadakan Program Pembagian Bubur Lambuk Malaysia.

Majlis Pelepasan (Flag Off) Program Pengagihan Bubur Lambuk Malaysia ini dilakukan Konsul Jenderal Malaysia di Medan En. Shahril Nizam Abdul Malek, pada Kamis (21/3/2024) sore.

Pemberian kira-kira 700 bungkusan juadah (takjil) bubur lambuk ini digelar di depan gedung Konsulat Jenderal dan beberapa lokasi umum di Kota Medan. Selain itu, juadah bubur lambuk juga dibagikan ke sejumlah instansi pemerintahan Pemerintahan Provinsi Sumatera Utara.

Konsul Jenderal Malaysia di Medan juga telah mengadakan lawatan konsular dan menyerahkan juadah bubur lambuk kepada tahanan rakyat Malaysia di pusat tahanan berhampiran Kota Medan.

“Dengan slogan ‘Bersama Berkongsi Tradisi Sambil Bersilaturahim’, program ini bertujuan memperkenalkan dan berkongsi juadah bubur lambuk yang sangat sinonim dengan sambutan bulan Ramadhan di Malaysia dengan masyarakat tempatan,” kata En. Shahril Nizam Abdul Malek.

Dijelaskannya, program ini juga merupakan upaya untuk menguatkan silaturahmi antara komunitas Malaysia di Medan, khususnya ahli-ahli KJM dan para pelajar Malaysia dengan masyarakat Indonesia di ibukota Provinsi Sumatera Utara ini.

Program ini telah dilaksanakan secara bersama oleh Persatuan Wanita Kementerian Luar (Perwakilan) Medan, Kelab Sukan, Kebajikan, Rekreasi dan Sosial KJM Medan, dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPMI).

Sebanyak 50 orang ahli jawatan kuasa penganjur yang diketuai Leftenan Komander Shahrizan Sahari, Pegawai Perhubungan Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) telah bergotong-royong untuk menyediakan tiga kawah bubur lambuk, mulai pukul 8 pagi di halaman KJM di Medan.

Inisiatif ini diharapkan dapat terus mendukung pengukuhan hubungan antara manusia (people-to-people relations) yang menjadi tonggak utama keakraban hubungan dua negara antara Malaysia dan Republik Indonesia.(rel/wie)

Berikan Komentar
  • Bagikan

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *